onsdag 4 januari 2012

Pensionsbesked

Så har första beskedet kommit, detta från SPP. I följebrevet säger man att det är dåligt med pengar på kistbottnen därför blir det ingen höjning. Låg ränta och inte så bra på aktiemarknaden lika med ingen höjning. Man må vara glad för att det inte blev en sänkning. Tänk om man som arbetsgivare kunde säga att det går inte bra därför blir det ingen lönehöjning. Vilket ramaskri det skulle bli. Men detta får ni, det arbetande folket, acceptera den dag då ni blir pensionerade. Höjning kan i bästa fall ske enligt någon dålig indexmetod och detta innebär att pensionären får relativt sett sämre och sämre ekonomi. Nåja, än så länge har vi klarat oss.

Kollade just elförbrukningen för december. Den var nästan bara hälften av förbrukningen december 2010. Två sommarmånader låg på samma nivå båda åren men annars så har det varit ett varmt år. Jag tror att det beror av tillfälliga svängningar men att vi kan vara på väg till ett varmare klimat. Vad detta då i sin tur beror av kan man tvista. Kan vara föroreningar, kanske solen, vi må komma ihåg att vi både har haft istid och Medelhavsklimat här i norden. I vilket fall som helst så tycker jag inte om att skotta snö och det har jag sluppit så här långt.

God fortsättning

2 kommentarer:

  1. Ja hu pensionen är ju något jag har dålig koll på. Men lönen har jag fått sänkt kraftigt då vi flyttade hit och nej, det är inget kul alls.

    Man får vara tacksam för att den milda vintern inneburit så lite av snö och halt. Här hos oss ligger det lite vitt på marken nu men gräset reser sig tappert upp ur snön.
    Barnen tycker vädret är galet som ger snö nu, när vintern och julen är slut!

    SvaraRadera
  2. Så du har tagit upp bloggandet igen. Kul. Jag har inte märkt det tidigare, men nu får jag väl kolla lite oftare.

    SvaraRadera